Jeho vlastní slova
O Alanovi je známo,
že nemá rád interview a málokdy hovoří o sobě. Níže je výběr jeho výroků,
které vybrala Tami.
Alan o Bruci Willisovi: „On je nejlepší, velmi dobře se stará o atmosféru
na place. Je hrozně legrační – tak, jak očekáváte. Ale dovede se taky
velmi dobře pohybovat před kamerou; ví přesně, co právě dělá.“
„Hans, moje postava ze Smrtonosné pasti, je dobrá role; je legrační hrát
padouchy, ačkoli nechci, aby se z toho stal zvyk.“
„Je to legrace být zlý.“
„Vincent Price byl vynikající taky v komediích a je strašně všestranným
hercem. A všichni víme, kam ho přivedl jeho talent hrát padouchy:
zaškatulkovali ho na celý život. Ale cením si toho, když mě k němu
přirovnávají.“
„Jsem o dost míň vážný, než si lidi myslí, je to asi tím, jakou mám tvář.“
„Sláva je minové pole, tolik místa v novinách se věnuje životům a názorům
herců. Opravdu si zatím nejsem jistý, jak moc z toho je relevantní.“
„Hrozně rád cestuju a nemám děti, takže mám velkou svobodu.“
„Mám rád, když nevím, co budu dělat. Užívám si bláznivých plánů, které se
zrovna objeví. Rád strávím celý den na toboganu, čím nebezpečnější, tím
líp.“
„Často nenávidím divadlo. Myslíte si, zase musím zdolat Mount Everest,
dnes večer. Ano, divadlo může být dost děsivým místem pobytu.“
„Nejím to správné jídlo, nejsem mnich a jsem velmi společenský. Ale nejsem
hloupý.“
„V Americe se cítím víc sám sebou. Můžu se tam vracet, a mají tam zábavní
parky. Ideální zábavou by pro mě byla Magic Mountain (obří horská dráha)
bez stání ve frontě.“
„S většinou novinářů mluvím nerad, protože se snaží redukovat cokoli na
jednostránkový článek a nutí váš srovnávat věci.“
„Je to podivná oblast. Jste tam, na patnáctistopovém plátně a lidé mohou
vyvíjet nejrůznější fantazie s vaší tváři, které s vámi nemají nic
společného. Musíte se s tím vyrovnat.
„To, že jsem neměl děti, mi dalo větší prostor pro mou práci. Jsem si
jistý, že je to pravda a když pracuji, tak se tomu věnuji na sto procent,
ale jinak nepoposedávám a nestýská se mi po hraní.
„Nikdy nemluvím o svém soukromém životě. Je to vůči příbuzným nefér,
vidět, jak se o nich píše. Mají své životy a proč by měli do něčeho
takového zataženi?“
„Jaký jsem jako herec, se odvíjí od toho, jaký jsem člověk. Jak myslím a
co dělám. Můj život se mění každý den a doufám, že i práce.“
„Můžete hrát pravdivě nebo můžete lhát. Můžete o sobě určité věci
odhalovat nebo je skrývat. A tak se o sobě publikum něco dozví nebo taky
ne. Doufejte, že nebudou odcházet z divadla a myslet si: „To bylo pěkné …
je tu někde taxi?“
„Mám ambivalentní vztah s bílým hedvábím“
„Souhlasím, že je tady temnota k objevování, ale to je něco mezi mnou a
mými diváky a předsudkem. Mám rád, když lidi přijdou a řeknou: „Chtěl
jsem, aby to šerifovi prošlo.“
„Myslím, že každý herec by chtěl hrát ve filmu, má-li tu šanci. Je to
částečně v tom, že jste ve správnou dobu na správném místě; buď máte
určitý vzhled, který se hodí, nebo je to jenom otázka štěstí.“
„Dostanete mikrofon a je jenom na vás, abyste říkali, co si myslíte. V
pravý čas, jako při volbách byste měli udělat to, čemu věříte.“
„Jdu tam, kam mě pošle scénář. Herci nemají takovou kontrolu nad svou
kariérou, jak si myslíte. Dobré scénáře vám nelétají do náruče. Rád
cestuji kolem světa a to je velká část kouzla filmů.“
„Dělám si starosti o milion věcí. Dělám si starosti, proč si dělám
starosti. Jedním způsobem úniku je pocit, že jste na scéně. Myslím, že
život stojí na pocitech stejně jako na čemkoli jiném; hraní je pokusem
reprodukovat pocity.“
„Často jsem říkal, že by si herci, když jdou na jeviště, měli obléct triko
s nápisem: Věřte tomu nebo ne, ale snažím se, jak nejlíp to umím.“
„Dělám si pořád starosti. Můj postoj k práci se podobá mému postoji k
životu. Jsem trochu jako pes se starou bačkorou.“
„Vím toho o sobě hodně. Na jedné straně ráno dávám prádlo do pračky. Ale
když na mě na jevišti civí davy, jsem náhle někdo jiný.“
„Jsem rád v L.A. Řídím tam auto, což doma nedělám. Je to znechuťující a
báječné, jako kdybyste každý den chodili do Dunkin' Donuts.“
„Vždycky jsem se pohyboval po dost tenkém ledě. Člověk si zvykne žít
intuitivně. Teď si musím dělat prostor. Ve své hlavě a v obývacím pokoji.
Kuchyň a jídelna jsou teď mojí kanceláří. Mám pocit, že když si budu umět
utřídit to, co mám na stole v jídelně, všechno zapadne na správné místo.“
„Jako herec si myslím, že nevinnosti je třeba se držet. Musíte se vydat
režisérovi … Režiséři jsou nevinní mnohem míň.“
„Filmování je jako dovolená, poté, co jste hráli Valmonta v osmi
představeních za týden a film je jako nejlepší jízda na nejlepší pouti.“
Alan o své roli v Close My Eyes (Zavři mé oči): "Už jsem skákal nahý do a
z postele, ale tohle byla moje první opravdu sexuální scéna. Šeptala mi,
jestli mám slipy. Měl jsem. Nedej Bože, abychom měli opravdový kontakt.“
„Co to máte s herci? Bůh ví, že mě nudí herci, kteří mluví o sobě.
Nemyslím si, že by o mně měl každý vědět všechno.“
Alan o úspěchu: V LA se úspěch měří výškou zdí kolem vašeho domu a
velikostí toho domu za tou zdí. To by byla moje smrt.“
„Vlastně jsem líbal pár z těch nejlepších hereček okolo – Fionu Shawovou,
Harriet Walterovou, Juliet Stevensonovou….“
„Hraní je o rozdávání se, vydávání sebe sama roli, kterou máte hrát.
Neschovávám se, neutíkám, nevyhledávám anonymitu. Vyhrazuji si jenom právo
nemít na čele nálepku oznamující, kdo jsem. Protože to, co se o mně ví,
překáží tomu, aby lidé věnovali pozornost postavám, které hraji.“
„Nemám zodpovědnost za fantazii diváků. Nepřemýšlím o ní, nežiji s ní a
nezajímá mě. Chci být jenom součástí příběhu, který vyprávím s dalšími
lidmi.“
„Jestli lidi chtějí vědět, kdo jsem, dozví se všechno z mé práce.“
„Posezení s dobrými přáteli, trocha sympatií, dobré víno, zajímavý
rozhovor, co může být lepšího? Kromě sexu. Nebo jít na pódium."
„Ne, nikdy jsem nebyl sexuálně nenasytný, cokoli už to jenom je … ale
možná že takový budu příští týden.“
Alan o svých špatných vlastnostech: „Zraňující jazyk. Pracuji na tom.
Možná je to tím, že mám keltské předky.“
"Ještě v sedmdesáti budu někde pracovat jako herec."
Alan o tom, proč nemá děti: „Musíte si uvědomit, že to nezáleží jenom na
mně. Je tu další člověk. Byl bych moc rád, kdybych měl rodinu. Někdy si
myslívám, že v ideálním světě by nám někdo seslal tři děti ve věku
dvanáct, deset a osm let a my bychom byli pro takovou rodinu skvělými
rodiči.“
„Smrtonosná past je svého druhu klasika a já jsem rád, že jsem v tom hrál,
protože jinak bychom tu spolu dnes nejspíš neseděli.“
Alan o Zimním hostovi: „Mnoha z nás se jednou stane, v určitém životním
okamžiku, že se obrátí role a že dítě se musí stát rodičem. Buď tu
odpovědnost přijmete a o své rodiče se postaráte nebo ne. Stejně jako
Emmina matka ovdověla moje matka zamlada – byl jsem druhý ze čtyř dětí a
ona nás vychovávala sama.“
Alan o své roli P.L.O´Hary v Neobvyklém dobrodružství: "No, nevěděl jsem,
jak ty věty vyznějí, ale vím kdo to byl - vlastnil takový ten romantický
rys, který možná máme každý v sobě, když si v určitém bodu svého života
přejeme mít možnost sedět na motorce na místě spolujezdce nebo něco
podobného s malým pocitem sounáležitosti. Je to v každém z nás. Vím kdo
byl, protože tato část je i ve mě."
„Jedno musím říct – moje práce je pořád těžší a těžší. Čím víc si
uvědomujete, čeho jste schopni, tím méně máte fyzických sil to provést. Je
to jako nepřímá úměrnost, jestli to je to správné přirovnání. Prostě jsem
spojil tato dvě slova. Připadalo mi to správné."
„Herec musí být fit nástrojem. Ta věc, která vyjde z metra a vystoupí na
jeviště není v pouzdře jako třeba housle. Ale herec se taky musí trochu
chránit – a zároveň být hodně otevřený. Být zároveň fit a otevřený je
těžké, v podstatě nemožné."
"Můj problém v Hamletovi byl ten, jak to ke všem čertům zvládnout
fyzicky, jak to udýchat? Nejen, že je hra velmi dlouhá, ale zjistíte, že
ten
bastard Shakespeare do toho vložil tři ohromné monology a to jeden
většinou hned za druhým."
Nemám žádný promyšlený plán. Není to vykalkulované. Každé rozhodnutí dělám
jednorázově. Například jsem po Mesmerovi, jehož natáčení bylo obtížné,
dělal Newellovo Neobyčejné dobrodružství, což bylo proti tomu velmi
snadné. Jsou to dvě rozdílné zkušenosti.
Kdybych měl děti, myslím, že bych je nechal nosit, co by chtěly. Nikdo z
mých přátel mi to nevěří, ale nechal bych chodit po ulici v růžovém lurexu
a zlatém plastiku.
“Bez ohledu na filmový průmysl je vše o velikosti pinďourů, a také se
brodíme ve špíně. Jsou tu ale ještě obtížnější lidi než já, například
Juliet Stevenson. Tím „obtížnější“ myslím vysoce inteligentní bytosti,
kteří pokládají vhodné otázky a snaží se pracovat co nejlíp. Kdo říká, že
jsem obtížný. Pokud vím, snažím se neřvat kvůli velikosti své šatny."
Alan o své „nahé“ roli v „The Grass Widow“: "Velmi divná věc. Musíte
předstírat, že se to neděje vám"
"Při hraní může být velký
rámus, ale jde o to, že … po chvílích velkého rámusu následuje velký
kopanec do vnitřností nebo rána po hlavě."
Alan o Rimě:
"Ona je maximálně vyrovnaná. Když naříkám nad svou prací, odbude mě
nějakou přiléhavou větou o bezdomovcích."
"Nemá s tímhle nic společného. A opravdu mi vadí, když je zmiňováno její
jméno. Působí jí to komplikace."
"Myslím, že každý vztah by měl mít svá vlastní pravidla. Ona je
tolerantní. Je neuvěřitelně tolerantní. Neuvěřitelně tolerantní. Nejspíš
kandidátka na svatořečení."
"Ne, nebyla to láska na první pohled. Nemám rád, když nás vydávají jako
něco zvláštního."
"Jsme stejně nepořádní a komplikovaní jako jiné páry. A procházíme mnoha
změnami. Ale opravdu ji respektuji. Rima a já spolu sedíme a čteme v
jednom pokoji a třeba hodinu na sebe nemluvíme. Potom mi něco přečte a
začneme se smát.
Myslím, že je pro dva herce těžké, žít spolu, protože ten business spálí
jakýkoli dostupný prostor.
Judi Dench a Michael Williams to dokázali, ale ti si to asi nejdřív
zkusili ve zkušebně. Nikdy jsem se ten trik nenaučil. Nosím si problémy
domů. Dumám. Ale Rima se jenom zasměje a jde přímo k věci. Je jedno, o
jaký problém jde, ona si lehne na polštář a spí."
"Nic mi nedává tolik potěšení, jako cestování. Miluji cestování vlakem,
lodí a letadly."
"Když jsem tázán na vzory, vždy říkám, že se dívám dolů na Freda Astaira.
Protože sledujete-li ho tančit, že se nikdy nedíváte na jeho nohy!?
Sledujete jeho střed. Co nikdy neuvidíte jsou hodiny práce, které se
staly rutinou a vy pouze vidíte úžasného ducha a svobodu."
"Talent je náhoda genů – a zodpovědnost. Dostali jste ho a každý má
talent. Můj je herecký a to vyvolalo tuhle situaci. Je to podivná a silná
zodpovědnost."
"Nevadí mi svádět až do konce, pokud je na konci nějaký nápad nebo šok.
Můžete ukolébat platící diváky, dokud nejsou profackováni."
"Rád dostávám dvojznačné ohlasy od lidí. Nejsem ve skleněné kleci, abych
byl obdivován a pro lidi, kteří jsou mnou okouzleni. Rád to kombinuji.
Publikum by nemělo být pasivní. Přicházejí k práci."
"Jsem Ryba. V každé oblasti mého života jsem samý protiklad. Někdy se
odcizuji sám sobě. Kdo je tato osoba? To „ty“, které neumí zorganizovat
vyzvednutí prádla – se dívá na jiné při zkoušce a říká: Kdo je ten člověk,
co má všechny tyto nápady a invenci? Je tu hodně instinktivní a praktická
osobnost. Myslím, že to záleží na denní době."
"Dejte mi okno a budu zírat ven."
PS: Na tuto stránku hledáme
další Alanovy vtipné hlášky, které pronesl během různých rozhovorů s
novináři. Znáte-li nějaké, pište;-)
|