Zaujala Vás představa toho, že budete zpívat? Byl tím
pro Vás projekt zajímavý?
No, byl to jeden z důvodů. Předpokládám, že v tomto životě je to hledání
vyšších met. Takže to byl rozhodně jeden z důvodů, a pak musíte začít
s praktickou stránkou, pokud chcete umět noty. Některé z nich byly trochu
vysoké. Pak musíte najít učitele zpěvu a začít cvičit. To pro mě bylo
určitě přitažlivé.
Jak dlouho
jste předtím trénoval?
Opravdu si už nepamatuji. Možná asi měsíc nebo
tak.
Užíváte si
to, že hrajete zloducha nebo Vás to deprimuje?
V tomto filmu? No vlastně, kdo je špatný a kdo
je dobrý? Neposuzuji charaktery jako takové. Nepřiřazuji jim určitou
nálepku. A „záporák“ mě vůbec nikdy nedeprimuje.
Je to větší
legrace když hrajete zápornou postavu?
Je to zvláštní, ale já ji hraji tak vzácně. Nehraji zápornou postavu
příliš často. Tak asi třikrát ve velkorozpočtových snímcích. Ale když se
podíváte na mou práci je tu spousta rolí ve snímcích, kterým chyběly
peníze na propagaci a tak. Takže podíváte-li se na to z tohoto konce, tak
já na to pohlížím z té druhé (menší) strany dalekohledu. Ve skutečnosti
jdou v tomto roce do kin další dva filmy, ve kterých hraji, a oba jsou
velmi rozdílné. Ale práce na Sweeney Toddovi pro mě byla stejná jako si
říct: „Páni, tohle bude zajímavé.“
Jaké jsou
ty další filmy?
Jeden se jmenuje „Bottle Shock“ a bude uveden v lednu na festivalu
Sundance. Ten druhý bude uveden do amerických kin v březnu pod názvem „Nobel
Son“.
Jaké
postavy tam hrajete?
V „Bottle Shock“ hraji žijící osobu. Jmenuje se Steven Spurrier, je
odborníkem na vína a film je pravdivým vyprávěním o degustaci vín v Paříži
v roce 1976, kdy americká vína porazila ta francouzská na plné čáře. Ten
příběh jsme natáčeli v místě zvaném Sonoma, odkud jsem právě přijel.
Takže ti
zlí tam budou Francouzi?
(smích) Nevím. Myslím, že jsou pořád naštvaní. A další postavou je
Američan, vítěz Nobelovy ceny za chemii. Můj syn mě unese kvůli výkupnému
a chce získat peníze od Švédska.
Zakládá se
tento příběh na skutečné události?
Ne.
Jaké to je
pracovat v týmu Tima Burtona s Johnny Deppem? Ti dva spolu udělali mnoho
filmů.
V žádném případě nešlo o průnik na výsostně soukromé území. Vše je
naprosto společné a otevřené a všichni pracují na každém kousku filmu
společně, obzvláště s Johnnym, který je hlavním hráčem týmu. Prostě musíte
problémy vyřešit. Takže vize, představivost, náboj a energie jsou v
jednom. Jako herec jste taková houba. Prostě sbíráte to, co je potřeba, na
co se musíte zaměřit. Pak jsou tu praktické problémy. Jako když máte
zpívat a jste oholený, tak vám nepomůže, že máte pěnu přes celou pusu.
Když se na to podíváte příště znovu uvidíte, jak mi maže pěnu kolem pusy,
ale když otevřu ústa, není na mých rtech nic. Ale to trvalo jen chvilku
než jsme zjistili jak to obejít. Budu tu pěnu pořád plivat.
To vypadalo
skvěle. Vše se točilo uvnitř?
V interiéru. Vše z Fleet Street bylo v interiéru, ano.
Jaký byl
plac?
Mám velmi blízko ke Královské Akademii, kde jsem studoval, takže jsem tam
zavolal a řekl: „Přiveďte studenty techniky, aby se na to podívali. Už to
znovu neuvidí.“ Scéna byla neuvěřitelně mistrovskou prací. Bylo to úžasné.
Kvůli procesu rozmazání tam ale není vidět moc detailů jaké jsme viděli my
– oblečení a vůbec všechno. Myslím, že je to správné, že to udělal tak, že
získáte kus temného smyslu světa, ale skutečný detail zpívání za dveřmi
nebo to, co se děje ve výloze obchodu bylo neobyčejné. Tim to nazval
potravou pro vaši představivost.
Nahrávali
jste vaši píseň s Johnnym ve studiu dohromady nebo každý zvlášť?
Každý zvlášť, protože vše musí být pod kontrolou, zvláště při duetu, kdy
musí jeden hlas zesílit a druhý zeslabit. Je to trochu podivné. Když jsme
to napoprvé zpívali dohromady, tak jsme se napodobovali (smích). Jen jsem
řekl: „Prosím, mohl bych jít jako druhý, abych ho slyšel?“ Věděl jsem, že
má jasnější hlas, a ví jak to má zazpívat, a já jsem potřeboval vědět do
jakého vlaku mám naskočit (jakým stylem to mám podat).
Jako herec
předvádějící hlasový výkon považujete za tento i zpívání, nebo jde jen o
rozšíření role, kterou hrajete, součást charakteru?
Přesně tak. Ale samozřejmě to někdy nechci kazit ani šidit ani nic
podobného. Takže musíte zpívat taky.
Setkal jste
se již někdy s produkcí, která pracovala na Sweeney Toddovi?
Jednou, před dvěma lety v New Yorku. Byla to taková společnost, kde
všichni hráli na nějaký hudební nástroj jako u skvělého orchestru, ale
úplně jinak samozřejmě.
Jak to bude
s Vaší účastí při natáčení dalšího filmu o Harry Potterovi? Vím, že v díle
Princ dvojí krve se Snape hodně objevuje, takže si dovedu
představit, že toho máte ještě hodně udělat.
Ano, ale stále se musí dostat do určitého časového období. Natáčím sedm
týdnů. Nemohu si vzpomenout, kdy jsme natáčeli naposledy. Myslím si –
natáčíme letos Sweeneyho Todda – že to bylo více než před rokem, kdy jsem
dělal Fénixův řád.
Takže ještě
jste nezačal točit další díl?
Právě ho natáčejí. Já začínám na konci ledna.
Zpíval jste
předtím?
No ano, ve smyslu, že vyjdete z dramatické školy a hrajete v „Guys and
Dolls“ (Hoši a panenky) a bůhví v čem v regionálním divadle. Pak když
jsem v Londýně účinkoval
v „Private Lives“ (Soukromé životy) a trochu jsem zpíval na
Broadway. Lindsay Duncan a já jsme na scéně zpívali píseň Noela Cowarda,
ale to bylo natolik součástí výstupu, že to nebylo jako „…a nyní
přicházejí zazpívat…“. No není to úplně stejné jako tohle, ale ano, trochu
jsem předtím zpíval.
Užil jste
si to zpívání?
Užil. Od té doby co začalo natáčení chodím na lekce zpěvu, protože to
velkou měrou pomáhá při mluvení. Mám neuvěřitelně sarkastického učitele
zpěvu, takže když jsem řekl že se mi to líbí, byl tak neurvalý, že se to
blížilo masochismu. Ale vím, že někdy se stane něco, co zlepší mluvení a
dýchání, protože mi to v zásadě připomíná dýchání. Někdy na to zapomenete.
Je skvělé najít disciplínu a pracovat na ní.
Je možné,
že by Vás teď někdo přesvědčil, abyste vystoupil na scénu a zazpíval?
Ano, všechno je možné. To by záleželo na tom, jak vysoký bude rozsah. To
je to, na čem právě pracujeme, zvýšit o trochu rozsah hlasu.
Líbí se Vám
když máte vousy? Vypadá to děsivě. Byl jste někdy ve skutečném životě
oholený?
Jednou nebo dvakrát ano. Jsem jako spousta mužů. Jeden se ráno špatně
oholí, když má tak 3 minuty na to, aby vyšel ze dveří. To nejde zrovna
dobře zvládnout.
Krvácíte?
Trochu. Když máte jen ty 3 minuty na to, abyste odešel stává se, že máte
kousek papírového kapesníku přilepeného na tváři. Obávám se, že jde o
obvyklou chaotickou scénu.
Bude Harry
Potter poznamenaný stávkou scénáristů v Hollywoodu?
Ne. Už je napsaný, nebo víceméně.
To zakryje
společenství spisovatelů?
No předpokládám, že když herci vstoupí do stávky, tak my z ní vystoupíme.
Netrvá jim
obvykle 9 měsíců než dokončí tyto filmy?
(míněny asi ty o HP)
Dávejte pozor na pauzy, doslova.
Kdyby ve
filmu nebyl žádný zloduch, nenastala by Snapeova velká chvíle.
No, to je důvod proč tam zloduch je, ne?
Těšíte se
na to bez toho, aniž abyste přemýšlel jaké to bude?
Jediné co řeknu je, že od prvního natáčení jsem věděl, co dělám a proč to
dělám.
Čtete knihy
o Harry Potterovi než se podle nich začne natáčet?
Přesně tak jsem to myslel.
Už jste
četl sedmou knihu?
Přesně tak jsem to myslel. (smích)
Vzhledem
k tomu, že jste s HP na konci, cítíte spíš úlevu nebo smutek?
Je to jedinečný zážitek. Víte, kde ve filmové historii uvidíte vyrůstat
tři děti a spolu s nimi pozorujete jak dospívají i ty filmy?
Jste hrdý
na svůj přínos v těchto filmech?
Dělal jsem to tak, jak nejlépe jsem uměl. (smích) Jsem velmi pyšný, že
jsem mohl být součástí tohoto projektu, který je součástí světové
historie.
Jak se Vám
líbí status sex symbolu, který vzešel od mnoha skupin žen, které o Vás
takto mluví?
Svět je bláznivý. Tím to bude. Proto Sweeney Todd byl vždy pouze
relevantní, protože zjevně jsou webové stránky – já je neviděl – kde
dospělí, zejména ženy, píší pornografii a dávají tyto postavy dohromady.
Takže Sweeney Todd je úplné nic vedle toho, co se děje, a není to o tom
dokončit ho tajně. Oni mají zvyky a potřeby.
Zažil jste
nějaké zajímavé setkání s takovými fanoušky?
Myslím, že takové zažil každý herec.
Můžete o
tom něco říct?
Ne. Nechci to podporovat.
Režíroval
jste nějaké divadelní představení. Viděl jsem, že jste pracoval na hře „Jmenuji
se Rachel Corrie“. Je zde tato hra také tak kontroverzní, jako při
uvedení ve Spojených státech?
No, uváděli jsme ji zde poprvé a na velkém úspěchu měla zásluhu newyorská
produkce, protože ona (Rachel) byla Američanka a jedná se o část současné
americké historie. Kontroverze byla všude stejná. Vždycky se našli lidé,
co rozdávali před divadlem letáky. To je fair. Každý má právo na svůj
pohled na věc, ale to vždycky vymizí, když si lidé dílo přečtou nebo ho
přijdou zhlédnout, než aby se chovali povýšeně.
Chcete i
nadále zůstat u filmů nebo se budete věnovat režírování?
Režíroval jsem film, na který jsem velmi hrdý, jmenuje se „The Winter
Guest“ (Zimní host) a teď jsem s hrůzou zjistil, že už je to deset
let. Jak je to možné? Protože se zaseknete ve filmech, natáčíte a to
spolkne spoustu času.
A
režírování divadelních her zabere taky tolik času?
No to ne, protože když natáčíte film, zabere to asi rok vašeho života.
Hlavně ta práce, která předchází samotnému natáčení. To pak samo o sobě už
trvá jen krátce. To předtím a potom vám zabere nejvíc času. Ale plánuji,
že budu znovu režírovat. Jde jen o to zorganizovat si den.
Máte už
nějakou představu o čem to bude?
Ano, mám. Jde o úplně původní scénář nazvaný „A Little Chaos“ (Malý
nepořádek), který pojednává o stavbě fontány na dvoře Ludvíka XIII. ve
Versailles. Pak mám ještě další námět. O tom ale nechci mluvit, protože
ještě nedošlo ke schůzce v New Yorku. Ta se uskuteční příští týden až tam
budu v rámci premiéry Sweeneyho Todda.
|