Alena's Alan Rickman Page - INTERVIEW |
|
ZPĚT na stránku Interview |
|
|
„K člověku
neustále přicházejí malá poselství“, pronesl Alan Rickman, když si nabral
kousek avokáda. „Jsou jako malé ručičky, co se k nám derou se slovy:
„Račte prominout!“ Tato strategie u Rickmana evidentně funguje, protože za posledních pár let se stal miláčkem americké filmové kritiky. To, jak nezaměnitelně a bravurně ztvárnil postavy ve dvou hollywoodských velkofilmech, Smrtonosné pasti, kde hrál protivníka Bruce Willise, a dále šerifa z Nottinghamu v zatím posledním zpracování již klasického příběhu o Robinu Hoodovi, způsobilo, že Rickmanovu tvář znají diváci po celém světě. Rickman nadále pracuje převážně ve Velké Británii, která je jeho domovem. Natočil zde i dva filmy, které měly letos premiéru: Truly, madly, deeply a Close my eyes, drama o incestním vztahu, které vstoupilo do kin minulý víkend. V Rickmanově osobnosti se protíná inteligentní, mírně introvertní a trochu skblivý duch. Na otázku, zda pociťuje uspokojení ze své práce, odpovídá : „Nejsem si jist. Je to tak trochu z donucení. Člověk si tak nějak uvědomuje, že „k tomuhle jsem tady na světě asi povolán.“ „Dobře hrát“, říká Rickman, „ to je tajemství, které má co do činění s faktem, že člověk nesmí moc přemýšlet nad tím, co všechno mu už z tohoto tajemství bylo zjeveno. Nedržet se moc zpátky, ani se příliš nepředvádět, nestavět svůj talent příliš na obdiv mimo jeviště.“ „Herectví je hlavně o naslouchání“, dodává, „pokud se soustředíte pouze na to, co ten druhý říká, hraní se samo ukáže v celé své šíři.“ Nezáleží na tom, jestli Rickman hraje bláznivého teroristu nebo introvertního violoncellistu, vždy svojí roli vtiskne nezaměnitelné rysy, až by si člověk pomyslel, že Rickman nejraději ze všeho hraje role jedinců, kteří se vymykají z průměru. Rozhovor s Rickmanem tento jeho záměr jen potvrzuje. „Mým cílem je nikdy nezevšeobecňovat“, říká, „opravdu, jako herec byste to měl dodržovat. Roli a její charakter musíte vnímat ve všech třech rozměrech, co nejvíc to jde.“ „Pokud roli nevnímáte ve třech rozměrech, což se stává hlavně při ztvárňování filmových rolí, pak je hraní o tom, že se do role snažíte dostat co nejvíc mnohoznačnosti a diváci si k postavě vytvoří svůj vlastní vztah. Nedovolíte jim ale utvořit si jakékoliv předsudky.“
Rickman to
dělá tak dobře, že si vysloužil značnou chválu, včetně mnoha názorů v tom
smyslu, že pozornost v posledním filmovém zpracování Robina Hooda doslova
ukradl Kevinu Costnerovi a strhl ji na sebe. Tyto názory Rickmanovi
velmi vadí. Navzdory tomu, pokud Rickman točí film, nikdy nesleduje záběry, které natočil předchozí den. „Člověk by asi sám sebe začal omezovat, řekl bych. Díval by se na sebe a říkal by si – je tohle opravdu to, co jsem do toho vložil ? a pak na konci dne, když by se díval na již natočené záběry, přemýšlel by o nich a říkal by si – hmm, tohle už nesmím udělat. A najednou by se role scvrkla do něčeho nuceného a plochého." A takovým hláskům by člověk neměl naslouchat. Stručně o AR :
-
Věk: Nerad by prozrazoval, protože „nenapadá mě, proč by
tento údaj měl být důležitější než to, kolik vážím.“ |
|