Z rozhovoru: Alan Rickman
„Můj hlas je problém“
08.07.2011, 19:32
Rozhovor: Tanja
Rest
Dlouhý černý kabát, mastné vlasy: Deset let
hrál Alan Rickman temnou postavu ve světě Harryho Pottera, Severuse
Snapea. Nikdy o tom nechtěl veřejně mluvit. Na začátku posledního dílu
ságy o kouzelnickém učni své mlčení prolomil – trochu.
London, Mandarin Oriental. Lidé z public
relations se nemohou vzpamatovat z toho, že se tento rozhovor opravdu
uskuteční. Deset let „Harryho Pottera“ a ani jediné interview s ním. Až
nyní! Na cestě do jeho apartmánu si člověk ještě jednou prochází témata,
o kterých nerad mluví: politické názory, jeho soukromý život, jeho staré
filmy, jeho role, ve kterých hrál darebáky, jeho role v „Harrym
Potterovi“. Co tedy zbývá? Tohle.
SZ: Pane Rickmane, na YouTube si člověk
může poslechnout, jak čtete Shakespearův sonet č. 130. Pamatujete si na
tu nahrávku?
Alan Rickman:
Myslím, že je na CD "My mistress' eyes are nothing like the sun..."
SZ: Snad žádný herec nemohl tyto řádky
recitovat skromněji, než jste to udělal vy.
Rickman: Hmmm. Díky. Vzpomínám si na to,
když jsme před mnoha lety ve Stratfordu nacvičovali „Sny svatojánských
nocí“. Režii vedl Peter Brook. Po jednom představení nám řekl: „Musíte
vědět jedno: nikdy nebudete tak dobří jako byl autor.“ To jsem si vzal
k srdci. Platí to především pro sonety. Jsou jako nádoby, které skrývají
myšlenky, a tyhle myšlenky musí utkvět člověku v hlavě. Shakespearův
sonet se nedá recitovat. Musí se říkat. To, co jste na YouTube slyšeli,
tedy nebyl „ten velkolepý Alan Rickman čtoucí Shakespeara". Ale
jednoduše - Shakespeare.
SZ: Komentář jedné uživatelsky zněl, že z vašeho hlasu dostane „sluchový
orgasmus“.
Rickman: No opět se mi potvrzuje, proč se
na YouTube nedívám. Když jsem chodil na hereckou školu, jeden učitel mi
řekl, že můj hlas zní jako kdyby vycházel z odpadní roury. Z té spodní
části.
SZ: Jste si jistý? Britští vědci vyvinuli
před lety matematickou formuli, aby popsali perfektní hlas. Ideálu se
nejvíce přiblížil hlas Jeremyho Ironse – a vás.
Rickman: Vzpomínám si, že jsem o tom
slyšel, ale nechápu, co to mělo znamenat. Můj hlas vždycky byl a bude
problém, hlavně v divadle. Je moc tichý a posazený na obtížném místě,
občas ho člověk slyší jen velice špatně. Určitě je to nějakou funkční
vadou. Co se hlasu týče, jsem ve filmu jednoznačně lépe vyzdvižen než
v divadle.
SZ: V průběhu deseti let je to již
poosmé, co vás uvidíme v roli kouzelnického učitele Snapea, nejtemnější
a nejzajímavější postavy ze světa Harryho Pottera. Stále jste se zdráhal
o Snapeovi mluvit. Proč?
Rickman: Vždycky se mi zdálo, že je
jedním z těch elementů v ohromném a komplikovaném příběhu, které by
neměly být vysvětleny. Pro posílení dětské představivosti je velice
důležité, aby jim do toho nikdo nezasahoval. Proto jsem mlčel. A dokonce
ani teď o tom, co se se Snapem na konci stane, mluvit nechci. Stále
existuje pár dětí, které si zacpávají uši a v žádném případě se to
nechtějí dozvědět.
SZ: Na place jste prý jediný, kdo znal
Snapeovo tajemství od začátku.
Rickman: To není tak úplně přesné. Dostal
jsem jen malou část informace, kterou mi Jo Rowlingová dala. Malou, ale
rozhodující. A věřte mi: nebyl to konec příběhu. Prosil jsem jí jen o
tolik, aby mi o Snapeovi něco pošeptala – abych věděl, jakým směrem se
vydá. Abych na to při hraní mohl myslet.
Z rozhovoru: Alan Rickman
Někdo to dělat musel
SZ: A samozřejmě zde neprozradíte, o
jakou informaci se jednalo.
Rickman: Samozřejmě že ne.
SZ: Pomatujete si na ten den, kdy jste
točil vaši poslední „Snapeovskou“ scénu?
Rickman: Ovšem. Bylo to ve velké hale v Bradavicích, Jako vždy kolem
toho bylo hodně povyku. "A toto je…poslední Alanův záběr!“ Potlesk,
výkřiky hurá a tak dále. Je to trochu, jako byste opustila svoje tělo,
pohlédla sama na sebe a řekla si: Tohle je teď u konce. Ale herecký
život je plný posledních dní – jeden projekt končí, druhý začíná.
SZ: Skutečně? Žádná lítost? Nebo snad,
úplně obráceně: úleva?
Rickman: V jistém smyslu jsem necítil
nic. Dobrá, jsou tu samozřejmě jisté úzké vztahy, které se po týdny či
měsíce vyvíjejí. Tady se jednalo dokonce o celé desetiletí. Ovšem každý
film jsem točil jen asi sedm týdnů. Mezi tím jsem dělal i jiné filmy,
hrál divadlo, inscenoval. Když jsem potom opět přišel na plac, byl to
pořád ten stejný kostým. Ten stejný dlouhý černý hábit. Jediný rozdíl:
ti tři malí zase o kousek povyrostli.
SZ: Myslíte Daniela Radcliffa, Emmu
Watsonovou und Ruperta Grinta alias Harryho, Herminonu und Rona.
Rickman: Přihlížel jsem tomu, jak
dospívají – a u ostatních dětí taky. Například takový „Neville“. Když
jsme začínali, byl malý a tlustý, dnes je vysoký a hubený. Z roztomilých
zrzavých dvojčat „Weasleyových“ jsou dnes tyhle 1,90 metru vysoké
kreatůry. … Ty děti měli na place svou vlastní malou komunitu; my
dospělí jsme stáli vždy kousek v pozadí. A najednou přišel den, kdy jsem
s Danielem Radcliffem seděl v New Yorku, pili jsme kávu a povídali si.
Vzpomínám, jak jsem si tehdy uvědomil: Tohle je rozhovor z očí do očí.
Mezi dvěma dospělými. Tenhle moment mě dojal.
SZ: Daniel Radcliffe se jako dvanáctiletý
stal milionářem; vy jste vyrůstal v nejchudších podmínkách. Dělnická
třída: Co to znamenalo ve vašem případě?
Rickman: Jednoduše řečeno: Byli jsme si
dobře vědomi toho, co věci stojí. Člověk prostě nemohl jen lusknout
prstem a dostat, co chtěl. My Britové jednou žijeme v zemi, která je
utvářena třídním systémem. Ale já si svého zázemí a dětství cením –
cením si toho, jak mě na život připravilo, jak mě formovalo.
SZ: Nic vám nechybělo?
Rickman: Jen hmotné věci. Jinak jsem
dostal vše, co jsem potřeboval: lásku a povzbuzení, být sám sebou. Můj
otec mi samozřejmě chyběl. Zemřel, když mi bylo osm.
SZ: Byly jste čtyři děti. Jak to vaše
matka zvládala?
Rickman: Měla celou řadu zaměstnání.
Uklízela kanceláře, pracovala jako telefonistka, seděla u šicího stroje
a šila potahy na autosedačky. Dělala, co dělat musela, aby nás děti
uživila.
Z rozhovoru: Alan Rickman
Rickman přesvědčí i jako žena
SZ: Jak se vaše rodina dnes s vašim
úspěchem vyrovnává?
Rickman: Mají radost kvůli mně, naštěstí
tím ale příliš uchváceni nejsou. Nemyslím si, že to, co dělám já,
považují za důležitější než to, co dělají jiní. Upřímně řečeno o mé
práci vlastně nemluvíme. Moje neteř teď čeká své druhé dítě, to nám
přijde mnohem zajímavější.
SZ: Ve 13 letech jste dostal stipendium
na renomovanou školu West London Latymer Upper School. Za co všechno
tomuto stipendiu vděčíte?
Rickman: Vděčím mu za vše.
SZ: V jaké smyslu?
Rickman: Protože jsem mohl jít na
velkolepou školu, kde byl člověk veleben za to, když se zajímal o dvě
tak rozdílné věci jako je umění a fyzika. No, asi bych se pro to nebyl
býval rozhodl, ale v mé třídě byl tehdy jeden chlapec: Když jsme si v 16
letech museli zvolit dva hlavní předměty, rozhodl se pro tyto dva.
Později se stal učitelem umění. Ale nikdo se ho tehdy neptal: Umění a
fyzika, co to má být? Moje škola měla taky velkou divadelní tradici.
Neustále jsme předváděli divadelní kusy na poměrně vysoké úrovni.
SZ: Je pravda, že jste často musel
převzít ženské role?
Rickman: Byla to chlapecká škola. Někdo
to dělat musel.
SZ: Dá se říct, že kdyby byla vaše matka
dostala stejnou šanci jako vy, nemusela by šít autosedačky?
Rickman: To je náhodou velmi dobrý
příklad, neboť moje matka byla neobyčejně nadanou zpěvačkou. Párkrát
dokonce vystupovala, ale potom zemřel můj otec a my neměli peníze. Proto
si nikdy nevybudovala kariéru. Často myslím na to, jak to bylo
nespravedlivé.
SZ: Než jste se dostal na plátno, chvíli
to trvalo: Vaše první filmová role po boku Bruce Willise ve filmu
„Smrtonosná past“ přišla až ve 42 letech. Nemáte pocit, že se od té
doby věci velmi urychlily?
Rickman: Dneska má člověk mnohem méně
času si vybudovat kariéru. Jsem členem předsednictva Královské akademie
dramatických umění, kde jsem také studoval. Každý rok se 3000 lidí
uchází o 30 míst. Člověk potřebuje talent, aby byl přijat. Ale žijeme
taky ve světě, ve kterém může být rozhodující i to, jak vystouplé máte
lícní kosti. Když jsem opustil školu, dlouho jsem vystupoval jen
v malých regionálních divadlech. Byla to dřina. Dnes naši absolventi
vědí, že hned příští týden mohou být filmovou hvězdou, když na to mají
ten správný obličej. Médium film skryje mnoho nedostatků.
SZ: Smím se vás zeptat, jak jste dnes do
hotelu přijel?
Rickman: Na dveře mi zaklepal řidič,
naložil mě a přivezl sem. Proč?
Z rozhovoru: Alan Rickman
„Pokus se nevypadat tak staře“
SZ: Máte někdy pocit, že jste teď, když
jste to takříkajíc někam dotáhl, od skutečného světa izolován?
Rickman: Vzpomínám si na to, když jsem
poprvé letěl první třídou. Nebo co pro mě bylo ještě působivější, když
jsem poprvé nastoupil do limuzíny s kouřovými okny, cestou na jistou
schůzku: jak se to okno zavřelo a svět za ním zmizel. Zažívám to všechno
jen na velmi nízké úrovni, v porovnání s některými velkými jmény
filmového trhu – ztělesňujícími boha na zemi! Ale je to přesně tak, jak
říkáte: Prvořadým smyslem takového místa v první třídě nebo limuzíny
s kouřovými okny je to, abych se v tomto okamžiku své kariéry držel od
skutečného světa dál. Abych si vytvořil odstup.
SZ: Což také ovšem může být velice
užitečné.
Rickman: Mnohé z toho je propočítané.
Odstupem se staneš objektem fantazie ostatních. Člověk si to musí
neustále připomínat: tohle teď nejsi ty, to je postava, kterou jsi hrál.
Když byste pak měla nastoupit do autobusu nebo do vlaku – nejde ani tak
o mě, ale spíš o slavnější osobnosti – váš život by byl peklo. Sesypali
by se na vás jako kobylky. Copak by někdo jako je Brad Pitt zkusil jít
nakoupit do Selfridges: Zapomeňte na to.
SZ: Už jste se někdy přistihl při tom, že
se vyhýbáte veřejnosti?
Rickman: Ach ne, já pořád chodím po
Londýně pěšky, stojím ve frontě a nakupuji v supermarketu, přičemž
nepochybně profituji z toho, že Angličané pořád hledí do země. V Americe
je to těžší, protože tamní lidé jsou pobláznění touhle ideou
prominentnosti.
SZ: Mluvili jsme o tom, jak jste četl
Shakespeara. Není pro herce těžké, dělat něco tak přirozeně?
Rickman: Ale ovšem, že je. Ale dobrý
scénář mu při tom pomůže. Nebo taky dobrý režisér jako Ang Lee, se
kterým jsem točil „Rozum a cit“.
SZ: Jaké to s ním bylo?
Rickman: Byl Tchajwanec, jeho angličtina
byla…ne vždy perfektní. Na place nám rozdal lístečky, nad kterými musel
člověk velmi dlouho přemýšlet, protože byly psány tou jeho hongkongskou
angličtinou. Emma Thompsonová si to všechno zaznamenávala do svého
deníku a teprve poté mi to stručně převypravovala. Po jedné scéně
dostala ostatně od Anga Leea taky jeden lístek, na kterém stálo. „Emo,
zkus nevypadat tak staře.“
SZ: Nepříliš lichotivé……
Rickman: To nebylo, ale on nemyslel
stará, ale "předčasně vyspělá". Na mém lístku každopádně stálo: "Alane,
buď subtilnější – dělej víc!" Přiznávám, že jsem z toho byl poněkud
zmaten. Ve skutečnosti mi touhle cestou chtěl sdělit, že jsem měl v té
spletité situaci předvést víc. Dodnes mu věřím. Při točení filmů se
člověk ledasco naučí, co mu později může pomoci dokonce na divadelní
scéně: Můžete tam jednoduše stát, nic neříkat, nic nedělat – ale do té
doby, pokud si něco opravdu myslíte, kamera tyto myšlenky zachytí. To mi
přijde velice povzbudivé.
SZ: Váš jednoduchý projev se cení, ale ve
skutečnosti jste pověstným „Scene Stealer“. Zlodějem záběru. Bruce
Willis a obzvláště Kevin Costner v „Robinu Hoodovi“ nevypadali vedle vás
vždycky nejlépe…
Rickman: To je pojem, kterým novináři
označují některé herce. Je to pojetí, které se mi moc nelíbí.
SZ: Předpokládám, že jste to nedělal
úmyslně. Ale není to vlastně velký kompliment?
Rickman: Bylo by mi milejší, kdyby si
lidé pamatovali ten příběh. Co se týče přidělování takových nálepek,
stavím se k tomu tak jako k YouTube: dávám přednost tomu, nezabývat se
tím.
Alan Rickman se
narodil v Londýně v roce
1946 jako druhé ze čtyř dětí. Stipendium mu umožnilo
navštěvovat školu s dlouholetou tradicí, kde pravidelně hrával divadlo.
Studoval nejdříve grafiku a design a později se začal vzdělávat
v herectví na Royal Academy of Dramatic Art. Jeho úspěch v roli vikomta
Valmonta v divadelní inscenaci „Nebezpečné známosti“ ho v roce 1988
odměnil rolí ve filmu „Smrtonosná past“. Dále následovaly filmy jako
"Robin Hood" s Kevinem Costnerem, "Rozum a cit" a "Sweeney Todd".Ve
všech osmi dílech Harryho-Pottera hraje postavu profesora Snapea. Alan
Rickman žije 34 let s labouristickou političkou Rimou Hortonovou.
|