POVÍDKY

ZPĚT do Knihovny nebo na Novinky

Nepoužívejte tuto povídku na jiných stránkách bez svolení jejího autora. V případě dotazu mě prosím kontaktujte. Děkuji!
Při neoprávněném použití se dopouštíte krádeže autorského díla, což je proti dobrým mravům a zároveň protizákonné!

 

  
Rekonstrukce
Autor: Snigerus

„S tím svým bytem už začni něco dělat, Marie, je to hrůza, modernizuj trochu.“
„Jé, ty máš ještě původní dřevěné parkety! Lamino je mnohem praktičtější.“
„Člověče,  to nemyslíš vážně s tou kredencí. A ta pravěká koupelna! Vždyť ti to odradí všechny milence.“
„Já nevím, Maruško, ale měla bys tady začít něco dělat, bílé zdi jsou vážně out.“
 
          Rady, rady, rady. Ale musím přiznat, že  většina přátel mi je v mém bytě čas od času dává. A u sebe doma opravdu rekonstruují, zateplují, probourávají, vyzdívají, mění postele, skříně, křesla, podlahy a vypadá to tak, že nejspíš jenom já vytrvale trčím uprostřed nábytku z 20. let, uprostřed klasických parket, těžkých bílých dveří, starých dřevěných oken… A co je zřejmě absolutně největší tragédie - vůbec mi to nevadí, ba naopak.
         Věci pro mě vždycky měly duši, nerada se s nimi loučím, nechci se loučit bez příčiny, když slouží,  když jsou plně funkční, čisté, opečovávané, když je mám ráda a jsem na ně zvyklá. Navíc svůj nezanedbatelný význam pro mě mají vzpomínky, prostě si musím přiznat, že mně se můj malý domácí skanzen velice líbí.  Jak bych se mohla začít jen tak zbavovat třeba  ložnice po prababičce! Každý kousek mi ji připomíná, voní dřevem a dávnými časy, stejně jako vzorně navoskované parkety ve všech mých pokojích.
        Jenže člověk se občas nechá druhými ovlivnit, a abych řekla pravdu, může to být i ku prospěchu věci, a tak jsem se rozhodla, že něco udělám, že něco tak nějak udělat musím, že je to nutné, že se to ode mě očekává, něco nového, co můj byt ozvláštní a oživí. Ovšem rozhodně ne kvůli svým milencům. Mám ostatně jen jednoho – Ing. Horsta Schwarzwalda, toho času na služební cestě v Rakousku.
        Dlouho jsem dumala, co tedy inovovat, abych nemusela příliš lámat svoje přesvědčení a  nevyděsila  peněženku. A jednoho letního rána to přišlo. Úplně samo. Posadila jsem se ve své obrovské posteli, popatřila na bílou stěnu proti ní a bylo to jasné - ozvláštním svůj byt vlastnoručně namalovanou freskou!
          A tak se stalo. Práce trvala tři týdny, kompozice díla dala zabrat, vlastní provedení a závěrečný úklid také, ale výsledek byl geniální, tedy z mého úhlu pohledu. Zkrátka jsem prostě dobrá! Freska v realistickém stylu byla začátkem července na světě a já zase světu zpřístupnila svůj byt.

. . .
 
„Kdo je ten nahej chlap, proboha?!“ zaječel Ing. Horst Schwarzwald, když se ráno probudil v mé ložnici. Přijel zřejmě v noci a nechtěl mě budit.
„Co… ech…no nejspíš asi ty,“ zamumlala jsem v polospánku.
„Ptám se, kdo je ten nahatej chlap, co sem leze po schodech ze zdi?“
„Po čem… kde…?“ koktala jsem a snažila se od sebe odpojit víčka. A pak mi to došlo.
„Jo ten! Aha, no to je taková moje láska, víš,  chtěla jsem tak nějak oživit interiér ložnice. Ty sis všiml až teď? Vlastně… to je dobře, nevšímej si toho.“
„Jak nevšímej? Jaká láska? Já jsem přeci tvoje láska, a ne nějakej namalovanej kašpar na schodech. Myslel jsem, že ses s Radimem už dávno rozešla…“
„Ano, samozřejmě, jistě, tohle přeci není Radim, nebudu plýtvat barvami na něco takového, to je Alan, no, jak to říct, taková moje Múza,  imaginární idol, víš, to neřeš.“
„Jak neřeš? Jaký Alan? Co to je zač? Jak dlouho se stýkáte?“
„ Ale ne, my se nestýkáme… no, jenom tak trochu… tomu bys nerozuměl, je to taková tvůrčí inspirace pro mě, prostě o nic nejde, “ pravila jsem a hleděla pyšně na své dílo. A  musím říci, bylo na co!
          Mistr Alan Rickman jako živý, jen promluvit! V reálné velikosti, v rouše Adamově, s rozevlátým šarlatovým pláštěm, sestupující k mojí posteli širokým barokním schodištěm se sloupkovou balustrádou a dvěma  pískovcovými vázami, náruč rozevřenou,  v jedné ruce rudé růže, v druhé pohár s červeným vínem, přes prsa pečlivě namalovanou rudou šerpu s nápisem Marie forever a u úst bublinu s textem: Jsem jen Tvůj, má lásko PaedDr. Marie Vaňková, bytem Obrněné brigády č.p. 9., Klatovy. Jak říkám, nádhera! A navrch skvělý soulad červených prvků se stejnou barvou mého koberce,  závěsů a povlečení.
       Horst se na mě nevěřícně podíval: „Tak to ne, já se na něco takového zásadně odmítám dívat!“
„Jak to… počkej…vy chlapi si přeci taky lepíte do svých skříněk nahatý fotky a zíráte na porno… totiž, já nevím, jestli zrovna ty… chtěla jsem jen říci, že  tohle je naprosto nevinná záležitost, navíc se tam vůbec dívat nemusíš  a… a je to Angličan…“
„Aha, tak tobě už Češi nestačí, co?“
„Jak to Češi? Vždyť ty jsi Němec… mám jenom jednoho… no jednoho Němce, tebe.“
„Tak podívej se, buď ten idol... chci říci,  buď ten idiot zmizí i se schodištěm, nebo mě v tomhle bytě už neuvidíš.“
„Ale jak to… to přeci… to je moje vlastní tvorba, freska, chápeš, umělecké dílo a ...“
„Umění je pro blbce, já jsem technik! “ ukončil debatu  Ing. Horst Schwarzwald, oblékl se, posnídal a odešel.

 .  .  .
 
         Freska se na mé zdi skví dodnes. Můj nový přítel bude jistě tolerantnější. Možná. Zatím u mě ještě nebyl.
  

KONEC  
     

Nahoru