1978 Antony and Cleopatra,
Royal Shakespeare Company
Obsazení: Alan Howard, Jonathan Pryce, Patrick Stewart (capt. Picard ze
sci-fi seriálu Star Trek:TNG), David Suchet (Hercule Poirot), Glenda
Jackson, Juliet Stevenson (Opravdově, šíleně, hluboce), David Lyon,
Alan Rickman, Paul Webster
Royal Shakespeare Theatre (1970 - 1979)
Režie: Peter Brook
Výprava: Sally Jacobs
Role Alana: voják
Herci na fotce vpravo: z leva - Raymond Westwell (starý voják), George
Raistrick (voják), Alan Howard (Antony), ?, Alan Barker (voják), Alan
Rickman (voják)
|
Zdroj:
britské noviny THE INDEPENDENT / 30.1.04 (fotograf: Reg Wilson)
Nepoužívejte tento scan na jiných stránkách bez mého svolení. Děkuji!
Výše uvedená fotka
z představení (ještě jednou) v plné velikosti na oficiálních
stránkách RSC
|
Je to pohroma, ale show
musí pokračovat
Text novinového článku
zveřejněného na The
Rcikmanista Review přeložila BaBu. Díky moc!
Nenávist kritiků k Antoniovi a Cleopatře (s Helenou Mirrenovou a
Alanem Rickmanem).
Téměř tak hodně opovrhovali Peterem O'Toolem v ' Macbethovi '. Ale
herci ještě musí čelit publiku, noc po noci po noci.
Novinový podtitulek: Tobias
Jones; 15. listopadu 1998, neděle
Když Národní divadlo nedávno
uvedlo hru Antonius a Cleopatra, jeden kritik uvedl, že milenecký pár,
(hrál jej Alan Rickman a Helena Mirren), připomíná “pár nevrle
se pářících pand v Londýnském Zoo, přemluvený vykonat
jejich povinnost”. I ostatní byli stejného názoru. Výkon byl
posouzen jako“zmačkaný, nešťastný“ a “naprosto lenivý”.
I když je kritickou nadsázku
zábavné číst, představuje to těžkou vysilující zkoušku pro herce, kteří
mají každý večer na paměti, že oni se stali konečným barometrem pro
špatný výkon.
“Ta hra má ještě před sebou dlouhou cestu,” říká Michael Bogdanov,
umělecký ředitel Anglické Shakespearovské společnosti, “a obsazení
budou muset žít s těmito zprávami. To je psychologicky velmi těžké,
vystavit se lidem kteří možná četli celou kritiku.“
To je v divadle poměrně častá zkušenost. Navzdory špatnému publiku,
nebo špatné recenzi, herci říkají, že hra, jakkoli je špatná musí
pokračovat. Lysette Anthony, která hraje hlavní roli v muzikálu Jackie,
také musela snášet silnou kritiku v posledních týdnech. Představení
bylo již po třech týdnech hraní před zrušením. “Po špatných recenzích,
musí být člověk fantastický profesionál,” říká. “Musíte zvednout svůj
zadek a odehrát své představení každý večer znovu a znovu.”
Po očekávání a vzrušení ze
zkoušek a premiéry, pak kritické pohrdání nebo neočekávané zrušení
přijdou jako silný šok. Někteří lidé, jako je dramatik Michael Frayn, se
pokouší opravit produkci. “Nikdy opravdu nevíte, zda je hra špatná,
dokud nestojíte před publikem,” říká. “V roce 1991 s mojí hrou Look,
Look, jsme všichni věděli, že to bylo mrtvé hned po prvním představení.
Do té doby jsme si byli absolutně jistí vítězstvím. Publikum je součástí
hry; můžete řídit a kontrolovat všechno okolo, ale před publikem se
všechno změní. Já jsem rozhodl, že tuhle práci zkrátka dokončíme a tak
jsem hru začal přepisovat a přepisoval jsem a přepisoval a herci se pak
učili úplně nové verze v deseti dnech.”
Zmiňovaná notoricky známá vaječná skořápka ega herců a chumáč kruté
kritické odezvy musí být zvláště deprimující. Simon Gray je autor Cell
Mates, hry od které Stephen Fryho odešel. “Samozřejmě herci propadají
depresím,” říká. “Ale podporují jeden druhého, a pak je v šatně hodně
smíchu, ačkoli smíchu šibeničního. Na tom záleží - že lidi vědí, že to
jde i touto cestou, když už byli stoicky rezignovaní. Ale když si myslí,
že to bude úspěch, mohou být šokováni, protože důkaz o premiéře je tak
často popřený kritiky.” K mrzutosti mnohých herců, praxe kritiků už není
taková, jaká platila v 19. století za G.H.Lewise – nejprve zaznamenat
atmosféru a pak namítat nebo potvrzovat reakci.
První východisko v krizi je
obvykle vzdor: obviňovat, nebo dokonce v případě Berkoff nebo Orton,
vyhrožovat kritikům. Tento týden, herec Robert Lindsay používal tiskovku
ve Stratford-upon-Avon k odsouzení kritiky a ran, které kritici
rozdávají. “Já si myslím, že to bude tvrdší a tvrdší, jestliže lidé
nezačnou zacházet s herci v této zemi s úctou,” říkal.
Lysette Anthony vyjádřuje stejné
zděšení. “My jsme byli sraženi dolů pěti nebo šesti urostlými chlapy.
Když posprejovali divadlo nápisy ' Yankeeové jděte domů ', to nemohlo
být jasnější.” Neurčitost dění dělá herce dokonce více citlivými na
posudky. “My jsme byli rezervovaní až do Nového roku a nyní, po pár
týdnech je 60 lidí nezaměstnaných.”
Stephen Fry říká o kriticích, “že
mají hnusnou, vlastnickou drzost”. Simon Callow jednou popsal pocity po
představení “Cítím se jako po lobotomii, je to skličující utrácet tolik
čas rozjímáním o lidech pro které má jeden tak malou úctu,” říká.
Producenti hry The Dead
Mokey v Whitehall , která balancovala nad uzavřením, dokonce zvažují,
že zažalují prodejného člověka od Mirror , který recenzoval hru na GMTV
bez toho, aniž by hru viděl. Další kritik, Robert Gore - Langton of the
Express on Sunday, způsobil rozhořčení mezi účinkujícími: dal hře
opravdu vřelou recenzi. Že to bylo na hraně, tak jen proto napsal “to je
jako když sledujete lem talíře v mikrovlnné troubě”, pak to se proběhlo West Endem.
Dopad takových kritických „zatlučení“ je vždy finanční: producenti The
Dead Monkey, Alexa Hamiltonová a David Soul nyní pracují zdarma, a
lístky na Jackie byly doslovně rozdané u divadla během 10 dnů. Ztráty u
Jackie jsou odhadovány na víc než 1milion liber během 3 týdnů.
Producent Mark Schwartz, k tomu dodává: “Je to hrozné zklamání, ale
divadlo je divná věc. Jackie byl obrovský hit na Broadwayi a v Německu -
jako ber Jackiea - ale tady nám kritici zavřeli dveře.”
Jestliže zde zůstane solidarita a sebedůvěra mezi obsazenými po
“propadáku”, je to obvykle naděje, že oni jsou příliš “avantgardní”.
Mnohý herec byl vzpružen slavným příběhem kritika Harolda Hobsona
hodnotícího Pinter's The Birthday Party v roce 1958. Když přišel k
divadlu, bylo tam jen pět dalších lidí, jeden z nich, jiný Harold, sám
dramatik. “Tady není žádné vysvětlení,” říká Simon Gray, “proč dobrá hra
je vzata špatně, nebo jiná, špatná, dobře.”
Nejvíc bezohledné je opustit loď jakmile člověk tuší, že se potápí.
Nejlegendárnější kiks v divadelní historii“ Peter O'Toole byl jako
Macbeth v Old Vic v roce 1980, veřejně popřen uměleckým ředitelem Old
Vic, Timothy Westem. On sám pak měl velmi veřejnou hádku s ředitelem.
Bryan Forbes, pak bránil svou produkci v first – night curtain speech.
Před rokem, odešla Nicola Hughesová z Bonnie Langford's dreadful Sweet
Charity pár dní před naplánovaným zahájením. (Místo toho se rozhodla
objevit se v Chicagu.) V roce 1995 se Nicol Williamson omluvil publiku
poté, co ho těsně minul padající reflektor a opustil pódium; Daniel Day-Lewis,
si zase myslel, že viděl ducha jeho otce během Hamleta, a udělal to
samé.
Alternativou je, zatáhnout za záchrannou brzdu. Martin Guerre Camerona
Mackintoshe byl před premiérou v červenci 1996, zastaven a vrácen aby
byl zrevidován a přepracován. To samé se přihodilo Mackintoshovu Moby
Dickovy! - Velrybě času!, která spustila katastrofální recenze – byla
hrána na West End pouze čtyři měsíce. Později se znovu objevila na
okraji Edinburghu jako Moby!
Ale rozpaky aktérů Antonia a
Cleopatry byly zvýšeny z různých důvodů: rozkaz šetřit peníze - Národní
už nesmí hrát hry, které měl v repertoáru Olivier, ale dává produkcím
tichý souhlas s pokračováním. Úspory na ceně, střídání scény pak dovolí
dobře vydělávajícím zůstat na scéně, výkony musí být bezchybné a čas na
vyladění nebo přepracování věcí, které nefungují, je velmi krátký. Také
produkce u subvencovaných divadel jako je Národní nejsou podřízeny
stejnému
tlaku uspět komerčně, a tak nikdy jakékoliv standardy nebo
nízké prodeje nezpůsobí předčasné zavření. Antonius a Cleopatra bude
běžet do 3 prosince.
Dalším důvodem pro červenání jsou opět finance. Důležité je obsazení
slavnými osobnostmi. Simon Gray tvrdí, že někteří producenti nyní obsadí
hry jen svými hvězdami - obsazení celebritami je dobré v předprodejích.
Charisma dvojice Mirren-Rickman znamenalo, že hra byla vyprodána dříve,
než byla její kvalita odhadnutá. K čemu je tedy dobré hvězdné obsazení
hry? Přinejmenším až do pauzy je vyprodaný sál.
Tento divný hit/propadák - finančně vydělat, ale umělecky zruinovat
produkci - je nedávný jev. Macbeth Petera O'Tooleův se také spojil s
pěveckou osobností. Přesto byla veřejnost ke svědkovi takového epického
vybočení horlivá a jásající - divadlo zaznamenalo rekordní rezervace.
Fotka vlevo je ze stránek
Creative Reality Media, Inc.
|